Lugu
sellest, kuidas saarlaste tsikliklubi mehed-naised
esimest korda Jõgevatreffil käisid.
Suvi 2001
Eesti suve suurimast motoüritusest, Jõgevatreffist,
on varem ikka üht-teist kuuldud. Aga ainult kuuldud,
sest sellest (eeldatavasti eriti karmist ja kahtlasest)
üritusest on seni söandanud osa võtta vaid üksikud
saarlased. Ja kust sa siis ikka infot (ja minekujulgust)
saad, kui ükski tuttav Treffi kohta suurt midagi öelda
ei oska.
Sel aastal oli aga teine lugu. Kui talvel saarlaste
motoklubi Ösel MC sündimisvaludest üle sai, võeti
Jõgevatreffil osalemine kindlalt plaani: kui kõik
teised tsiklimeeste suvised kogunemised, mida tegelikult
on päris palju, pidid jääma teisejärguliseks, siis
Jõgevale otsustati sõita KINDLASTI. Mis siis ikka -
mõeldud, tehtud.
Neljapäev, 2. august
Teele-teele,
tsiklimehed
Mõni minut enne üheksat hommikul on Kuressaare
keskväljakule kogunenud esimene saarlastest ratturite
grupp: Erki, Priit, Taniel, Elmar, Argo ja Ivo. Viimased
sõidueelsed ärevad minutid veedetakse aru pidades, kas
sõiduriistad ikka nii pika retke vastu peavad; kas
varujupid, mis kõige tõenäolisemalt üles öelda
võivad, on ikka kaasas ja kas reis õnnestub läbida
kuiva nahaga.
Rataste pärast muretsemine pole niisama jutt: enamikul
saarlastest on all “teises nooruses” tsiklid. See
tähendab, et need on tavalistest vanadest veneaegsetest
mootorratastest ümber ehitatud, kas siis oma kätega
kõpitsetud või oskajatel teha lastud. Mis omakorda
tähendab, et ilusa välimuse all tuksub vana ja
salakaval rattasüda, mis sõiduriista peremehe kõige
ebasobivamal hetkel ilma igasuguste süümekateta
jalameheks teha võib.
Punkt täistund stardib kuuerattaline kolonn teele. Siht
on silme ees: vaikselt ja kiirustamata
üheteistkümnesele praamile. Sõit kulgeb tõrgeteta.
Esialgu.
Väina tammi teises otsas tehakse väike vahepeatus, kus
otsustatakse helistada ainsale kaasa sõitvale
naisratturile Liisile, kes kusagilt vahepealt oleks
pidanud samuti kolonniga liituma. Liis teatab, et kohtume
Kuivastus ja rattarodu asutab end taas teele. Ent Priidu
ratas ei käivitu. Lõpuks ajavad meeste ühendatud jõud
ja uued küünlad tsikli käima ning reis jätkub.
Kuni ühe metsavaheni paar kilomeetrit enne Kuivastut,
kus ühtlast rattapõrinat hakkab ilmestama ägedate
paukude rida. Priit tõmbab oma ratta tee veerde ja
lööb lootusetult käega. Nüüd suri see otse sõidu
pealt välja ja käima ei keelita teda enam ei meelituste
ega ähvardustega. Tavalisest vändalöömisest
rääkimata.
Mis saab meestele veel meelepärasem olla, kui kuuekesi
ümber ratta uppida ja võidu arvata, et mis sel rambal
küll viga võiks olla? Vahepeal ähvardatakse isegi
teine samasugune Dnepr pulkadeks lõhkuda, et saaks
võrrelda, mis erinevus on käivituval ja
mittekäivituval rattal.
Vähesed kaasreisijatest naised kõhutavad samal ajal
maanteekraavis ja püüavad meeste tuju motoasjanduse
koha pealt kindlasti väga lollide repliikidega veel
paremaks teha. Tegelikult tuleb meestele au anda: ei
lähe mitte “kahte tundigi”, kui ratas uuesti
hääled sisse võtab. Mis sest, et oleme täpselt kümme
minutit praamist maha jäänud.
Vahepeal on meiega ühinenud ka Liis. Ja kui ligi kaks
tundi järgmist laeva oodates surnuks saab löödud ning
rattad ja rahvas lõpuks merel on, ilmub välja ka
seltskonna kaheksas liige Andi, kes on muide Treffile
suunduvatest saarlastest ainuke Harley-omanik.
Üheksas kambajõmm Urmas on mingil moel meist nii ette
jõudnud, et temaga kohtume Tallinna tee ääres,
söögikohas nimega Oaas.
OAAS
Ah et miks Tallinna
tee, kui sihtkohaks on Jõgeva?
Eelüritus Rakveres
Tegelikult algab Treff tõesti juba neljapäeval. Aga
need vähesed, kes seal varem käinud on, teavad
kinnitada, et avaõhtul olevat seal üsna igav. Sestap on
meil plaanis teha väike ring ja esimene öö hoopis
Rakvere lähistel mööda saata. Niimoodi enne päris
üritust “jõukudesse” koguneda olevat tsiklimeestel
kombeks.
Tallinn-Narva kiirteel reedab Priidu ratas taaskord nii
peremehe kui ülejäänud reisiseltskonna, jäädes
pärast uhket paukumist taas surnult seisma. Eriti
naljakaks teeb olukorra see, et kolonni pea ei märka
taganttulijate puudumist enne poolt kilomeetrit ja
mööda ühesuunalist teed tagasi sõita ju ei tohi. Nii
peavad rattamehed, kes teatavasti väga meelsasti jala ei
käi, nii labaselt kui omil jalgel mahajääjate juurde
kulgema. Et reeturist ratta remondiga otsast pihta
hakata.
Kui mehed esialgu arvavad, et asi läheb sama lihtsalt
kui Muhu metsa vahel, siis kümme nurjunud remondikatset
veenavad neid vastupidises. Kui ratas käima läheb,
jõuavad kõik kiivrid pähe tõmmata... selleks, et need
tsikli välja surres jälle peast võtta.
Vahepeal jõuab meist mööda sõita terve hulk
mootorrattureid, kes ka Rakverre teel on. Annavad
signaali ja lehvitavad - ega see lagedal ülivinge tuule
käes toimetavaid saarlasi eriti lõbusamaks tee.
Ehkki tuju on tegelikult siiski optimistlik. Sest üheksa
mehe tarkusele peab üks mootorratas ju ometi lõpuks
alla vanduma. See olevatki muide masinate ja naiste vahe
- et masina saad igal juhul korda, kui sul on olemas
jupid ja mootoritarkus. Aga naist võid tunda kasvõi
sada aastat, ega üks mees temast lõpuni ikka aru saa...
“Süüte viga,” juubeldavad mehed, kui ratas ometi
lõpuks tuurid üles võtab ja enam seisma ei jäägi.
“Liiga ilus, et tõsi olla,” mõtlevad naised
kiivreid pähe sikutades.
Reis igatahes jätkub ja õhtuks oleme Rakvere lähistel
Ulvil, kus mitmel eelneval motoüritusel saarlastega
sõbraks saanud tsiklimees René oma talus retkelisi
sauna, šašlõki ja isegi küla pealt kokku klopsitud
bändiga võõrustab. Peale meie on seal veel hulk muud
rahvast, osa juba Saaremaa Õlletoobrilt saarlastega
tuttavaks saanud, osa puhta võõrad.
Seda peab küll ütlema, et tsiklimeestega kaasas käiv
“raudmehe” maine on ilmne liialdus. Sai seda nähtud
Õlletoobril ja saab näha ka nüüd, et tegelikult on
see väga suhtlemisaldis ja lahe rahvas. Rääkimata
sellest, et maanteel tervitavad mootorratturid üksteist
vaatamata sellele, kas vastu tuleb saarlane, setu,
soomlane või sakslane... Peaasi, et ta istub tsikli
seljas.
Kõigepealt kõnnitakse läbi kõik saabunud rattad ja
arutatakse iga tsikli “personaalküsimust”. Et kuidas
ja millest ehitatud, et mis vidin see ja too on ning
kuidas ikka selle ja teise värgi ümberehitamine
täpselt läks. Ja ega keegi teise kätetööd ega ratast
arvustada võta.
Omanik käitub selle protseduuri juures nagu giid:
seletab ja seletab ja seletab, täpselt nii kaua, kui
huvilisi jätkub. Selliste arutelude pealtkuulamise
põhjal võib kokkuvõtteks öelda: mida vingem ratas,
seda hellem mees. Vähemalt, kui asi puutub tsiklisse.
Reede, 3. august
Kohanemine
laagriga
Teine päev algab telkide kokkupakkimise ja
improviseeritud kohvikeetmisega. Kolonn, mis Rakverest
Jõgeva poole teele läheb, on juba tugevam ja tunduvalt
mürarikkam ning see paneb kohalikud politseiautod muidu,
kujutan ette, et väga vaikses maakohas üsna tihedalt
ringi tuuritama.
Kuid enne, kui Rakverre jõuamegi, tabab üht meie meest
ebaõnn. Polegi muud vaja, kui järsku kurvi pisut liiga
servast võtta. Piisab, et rattad korraks kruusa peale
satuvad ja Erki leiab end upakilt kraavist. Teeveerele
pikali kukkunud lilla ratas popsub veel mõned korrad ja
jääb siis kurvalt vait. Erkigi on esimesed hetked vait,
nii et neil, kes kõige lähemal, jõuavad pilgud juba
õudusega sealsamas lebava suure kivi ja mehe vahekaugust
mõõta. Aga õnneks hakkab kraavist elutegevust paistma:
esialgu kostab väheke vandumist, seejärel ajab Erki end
püsti. Õnneks ilma suuremate vigastusteta, nii et asja
päästavad paar plaastrit põlvele. No ausalt - tervisi
teisest ilmast!
Rattal pole ka suuremat viga, vaid selle tugijalg on
väheke lahti tulnud ja jalaraud murdunud. Need vead saab
lähima bensiinijaama kõrval töökojas minema
keevitatud ja pärast lõunasööki liigub Rakveres
veelgi täiendust saanud kolonn Jõgeva suunas.
Ehkki Eesti suurimat motokokkutulekut Jõgevatreffiks
kutsutakse, toimub tegevus põhiliselt Jõgeva külje all
Kuremaal, kus suur vana mõisapark igal aastal
treffiliste laagriks muudetakse. Paneb imestama, et
kuidas nad seda küll raatsivad - laagri lõppedes on
üsna järsul mäeveerel mõisast järveni laiuva pargi
hoolitsetud murule nii mõnedki sügavad kaapsud sisse
tõmmatud. Aga ju need paranevad siis tulevaks aastaks
jälle ilusasti ära.
Saarlased saavad Kuremaal oma ridadesse ka viimase,
kümnenda ekipaaži: Mati on seal meid oodanud juba
eelmisest õhtust peale. Pärast sissemöllimist, kus iga
osaleja ankeedi täitma peab (ja saarlased uhkusega
esimest korda oma koduklubiks Ösel MC kirjutada saavad),
hakkame otsima, kuhu siis oma “Saareküla” püsti
lüüa. Pärast peadpööritavat laskumist ülevalt
väravast peaaegu järve äärde välja leiamegi sobiliku
platsi ning seni Erki ratta küljes reisinud saarlaste
klubi lipp (Ah jaa, esimesed Erki sõnad pärast
kukkumist ja vigastuste ülevaatamist olid: “Hea ikka,
et lipp terveks jäi!”) saab meie küla märgiks.
Juubelimelu paukude ja tuuriandmisega
Laagrimelu on meietagi juba tohutu. Räägitakse, et
kümnendast Treffist on osa võtmas üle tuhande ratturi,
paljudel neist on ju ka kaassõitja peal. Nii et osavõtt
olevat rekordiline ja kümnenda ürituse, seega juubeli
vääriline.
Rattaidki on kõikvõimalikke - oleks oskaja, võiks
nende kohta pikalt-laialt rääkida. Aga neile, kes
järgmisel aastal selle retke kaasa tahaksid teha, kuid
hästi ei söanda, võib julgustuseks öelda, et tsikleid
on seal tõepoolest igat masti. Mõni on sellise
väljanägemisega, nagu oleks ta just täna esimest korda
üle kolmekümne aasta mahajäetud kuurist heinte alt
välja tõmmatud. On tavalisi Vene ajast tuntud rattaid
originaalis ja muidugi sadu nende ümberehitatud
mudeleid. No ja loomulikult on ka selliseid rattaid, mida
pikemalt vahtima jääda ei julgegi (ehkki tegelikult
tahaks kohe näppida!) - võib-olla hakkab omanik
piletiraha küsima, et oma tsiklisse paigutatud miljonit
tagasi teenida...
Aga nagu öeldud, rahvas on seal tolerantne ja
sellepärast, et sa oma “emmi” või Jawa Harley või
BMW kõrvale pargid, ei tõuse vähimatki tüli. Küll
aga tahab igamees heameelega näidata, kui vinget
mürinat või pauku tema ratas teeb. Nii pole kummagi
laagriöö jooksul peaaegu hetke, mil park
mootorimürinast vaba oleks: ikka leidub siin- või
sealkandis mõni, kes oma tsikli korraks käima lööb,
paar vingemat tuuri üles võtab ja selle siis jälle
seisma jätab.
Omaette nali on ka täistunni pühitsemine. Siis kargavad
kõik korraga rataste juurde, löövad need käima ja
annavad viimse võimaluseni tuuri. Polegi tähtis, kas on
kesköö või kell 5 hommikul, kord või paar öö
jooksul tehakse “täistund” kõigi maga(da
püüd)jate rõõmuks läbi.
Laagri pealaval käib ka kogu aeg tegevus: bändid,
võistlused, striptiis. Ja kui väsimatu üritusejuht
Leino on oma eesti-inglise-vene-soomekeelse pläraga
reedeöise ametliku kava kinni kuulutanud, jätkab iga
mees oma laagripaigas jõmistamist nii kaua kui kinnitab.
Laupäev, 4. august
Tsiklimehed ja pesemata jalad
Treff kummutab kindlalt veel ühe müüdi, mis
tsiklisõitjatega kaasas käib. Nimelt arvatakse, et
nemad naljalt oma nahkriideid seljast ja kitsaid
kauboisaapaid jalast ei heida. Ja et selle tõttu lehvib
nende ümber leebelt öelduna vänge pesematuse lehk. Aga
võta näpust - tegelikult on see rahvas, kes pesemisest
ja eriti saunast üliväga lugu peab. No esiteks, eks
saun ole üks kohtadest, mis muidu nii kidakeelse
eestlase tublisti jutukamaks teeb. Teiseks paneb korralik
saun ju tunde tuule käes vuhistanud ratturi külmetunud
kondid jälle kenasti liikuma ning suudab selle hobi
kutsehaiguse, radikuliidi ehk ka mõned aastad edasi
lükata.
Igal kogunemisel käivad mehed (ja muidugi ka naised,
kellele saunatamise komme kergesti külge hakkab) end
mitmeid-setmeid kordi leilitamas ja kui saun ei juhtu
töökorras olema, on nad ääretult pettunud. Nii olid
Kuremaa laagri saunad pidevas sooja vee puuduses: leili
oli uhkesti, aga isegi leiget vett võis seal tabada
üliharva.
Nii algabki laupäev ärksamatele kiire saunaskäiguga,
laisemad peavad leppima järvekümblusega. Kuid ega seegi
paha ole.
Hommikusöögile (kahtlase väljanägemisega makaronid,
mis, nagu hiljem selgub, peaaegu terve laagri WC
järjekordadesse kannatama viivad) järgneb kerge puhkus
ja seejärel hakkavad ärksamad mehed oma rattaid juba
laagri peatänavale kolonniks ritta sättima.
Kaif paraadist
Pool tundi pärast keskpäeva läheb vähemalt
tuhanderattaline rodu Kuremaalt läbi Jõgeva Põltsamaa
poole teele ja, uskuge mind, sellises kambas kaasa sõita
on juba midagi! Rattaid on silmapiirini nii ees- kui
tagapool, Lõuna-Eesti künklikud ja kurvilised teed
muudavad vaatepildi eriti maaliliseks.
Tundub, et ka sealtkandi rahvas oskab seda hinnata: kogu
40-kilomeetrisel teekonnal Kuremaalt Põltsamaale ei
leidu naljalt kohta, kus pealtvaatajaid poleks.
Seisab näiteks vana mammi kartulivagude vahel, hoiab
ühe käega rätikunurkadest kinni, teisega aga
vaheldumisi lehvitab ja pühib pisaraid. Või hoiavad
kaks keskealist naisterahvast suure Eesti lipu nurkadest
kinni, hüppavad pööraselt üles-alla ja hüüavad
“hurraa!!!” Teises kohas on jällegi üks mees tee
äärde vana ja roostetanud, ilma ratasteta
mootorrattaraami vedanud, istub, roostes sõdurikiiver
peas, selle seljas ja möirgab üle kolonnimüra. Sellest
rääkimata, et kõik muudkui lehvitavad ja naeratavad...
Siinkohal saavad tagaistujad näidata, kui kasulikud
nemad on, sest ega juhil ole sõidu kõrvalt aega
vahtida, mida rahvas teede ääres teeb. Kolonnisõidul
on omad reeglid ja kes neist ei hooli, võib kergesti
eessõitjale tagant otsa põrutada või taganttulijale
jalgu jääda.
Nii möödub Treffi atraktiivseim osa linnulennul ja
oleme jõudnud Põltsamaa lossivaremete hoovile. Litsu,
mis sa litsud - kõik rattad müüride vahele ära ei
mahu. Nii on pisikesest Põltsamaast mõne minutiga
saanud ehtne motolinn, kus kõik lossiümbruse
tänavasopid tuugalt eri karva ja marki tsikleid täis
topitud on.
Summer vihmas
Enne veel, kui Jõgevatreffi peaüritus, Põltsamaa
Motosummer 2001, täielikult avatuks kuulutatud saab,
hakkab vihma tibutama. Mis peagi kohutavaks ja
lootusetuks vihmasajuks kosub.
Laval esinevatest ansamblitest on südamest kahju, sest
kes peale käputäie Põltsamaa veinidega liigselt
maiustanud näpuviskajate ikka muusikast hoolib, kui
tähtsaim näib olevat leida ühteainukest kuiva kohta,
kuhu end sisse litsuda. Nii saavad lisaks varjuks
mõeldud telgialustele hõivatud ka kõik trepialused,
aknaorvad, müügipunktide katusealused jne.
Lõpuks jääb vähemalt paar tundi kestnud ja paljud
ratturid platsilt minema kihutanud laussadu väheke
nõrgemaks, nii et kolmanda bändina lavale astuv Ultima
Thule ja Tõnis Mägi saavad tunduvalt soojema vastuvõtu
osaliseks kui eelmised kaks ansamblit.
Viimased suudavad rahva isegi tantsima kütta ja kuni nad
lõpetavad, on paar ärksamat meesterahvast avastanud uue
meelelahutuse - pritsimismängu. Et tantsijate seljad
platsi ainukesest poriloigust kerkivate mudajugade all
juba kenakesti kirjuks on saanud, leiutab peo juht Leino
pritsijatele karistuseks võistluse: see, kes soovib,
võib loigu äärde käpuli heita, Leino määrab
pritsija ja kui see on oma trampimise loigus lõpetanud,
loeb ta pritsitavate nägudelt poriplekid kokku. Kellel
on neid kõige rohkem, kuulutatakse võitjaks. Ja
kujutage ette, selle asemel, et selline nõme mäng mehi
veest eemale peletaks, saab loiguserv käputajaid
tihedasti täis. Oh seda pidu siis, kui pritsija keset
lompi möllab ja teised kõik tilkuvatena seal ääres
norutavad. Publik lihtsalt möirgab naerda ja ega
osalejadki kurvad ole. Ju maitseb pruunikas porivesi siis
hästi!
Motosummeri järgmised esinejad, Apelsin ja Meie Mees,
jäävad nägemata, sest lausvihm on taandunud uduvihmaks
ja õige aeg on jälle Kuremaale laagrisse sõita. Meil
veab, sest uduvihmast hullemaks sadu enam ei lähegi.
Teised saarlased, kes kärsitusest varem teele asusid, on
aga terve tee lausvihmas sõitnud, nii et nende
nahkrüüd on tõeliselt läbi ligunenud. Nii saavad
saunadest sel õhtul tõsised riietekuivatamise kohad,
nii naiste- kui meestesauna lavad on igatahes auravatest
nahkriietest paksud.
Bai-bai, Jõgevatreff 2001
Laval käib viimase õhtu programm - autasustatakse
võitjaid, loetakse maha Treffi lõpusõnad ja edasi saab
rahvas poole ööni sobilikult karmi bändi muusika
taktis nõrkemiseni tantsu vihtuda.
Viimaseks maiuspalaks pakutakse veel “kummi
põletamist”, mis lahti seletatuna käib nii: keegi,
kes arvab, et tema tsikli tagakumm väljavahetamist
vajab, paneb lava ees oma ratta täistuuridel käima. Nii
et kumm raudpõrandat lihvides alguses tulikuumaks
kõrbeb ja siis teoreetiliselt plahvatama peaks. Kui see
õnnestub, teeb sealsamas kõrval kauplev rehvifirma
mehele tutika kummi välja. Selle õhtu esimene üritaja
teenib oma auhinna auga välja, kuid teine mees,
Ameerikast kohale sõitnud Harley-vend, on vist oma
rattale liiga uue rehvi alla unustanud. Igatahes kipub
tema pilli mootor kõigile ponnistustele vaatamata kokku
kärssama ja mees läheb häbiga ringist minema.
Järgmisel hommikul paistab ta igatahes rehvi vahetavat -
aga vaevalt, et see talle välja tehti. Vaat´ kuhu viib
see meeste eputamise komme...
Märkamatult ongi kätte jõudnud
Pühapäev, 5. august
Enamik saarlastest asub hommikul kell 10 koduteele.
Kellel tuleb meelde, et kodus jäi tuhat tööd pooleli,
kes igatseb laste järele, kes tahab niisama saarele
tagasi. Et meie ekipaaž selle kambaga ei ühine, jääb
meil nägemata, kuidas kõik Saaremaa mehed kordamööda
politseile ampulli puhuma pannakse (kõigil tulemus
null!) ja mismoodi ning kui väsinult alles õhtuks koju
jõutakse.
Sellegipoolest arvan, et teisi piinas paar järgmist
päeva sama tõbi, mis meidki: nii kui kuulsid kusagil
mõnd tsiklit mürisemas, jäi süda hetkeks seisma.
Selle järel hakkasid silmad möödasõitvalt rattalt
Jõgevatreffi märki otsima ning kui see leitud, oli
tunne, nagu oleks sugulasega kohtutud.
Ja kõrvad igatsesid kuulda mehist mürinat või ...
kasvõi mõnd vinget pauku.
TIIU TALVIST
|